Runningtherapie

De kern van ‘runningtherapie’ is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd, zodat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. De weg er naar toe is niet altijd leuk of gemakkelijk. Als het punt uiteindelijk is bereikt, levert dat veel voldoening op.

Omgaan met stress

Statistieken laten zien dat veel mensen in onze moderne maatschappij last hebben van stressgerelateerde klachten. Deze klachten hebben vaak veel verschillende oorzaken. De kern zit vaak in het feit dat de druk om te presteren hoog is. Als we voor langere periodes boven ons niveau worden belast, ontwikkelen we klachten van fysieke en psychische aard. Ook als je een tijd niet veel hebt gedaan, is meedoen aan ‘runningtherapie’ een ideale manier om letterlijk en figuurlijk weer op gang te komen. Het lichaam en de geest zullen weer op een positieve wijze worden geprikkeld.

Zelfvertrouwen en conditie opbouwen

Door ‘runningtherapie’ is het mogelijk mensen weer in een normaal dag- en nachtritme te krijgen. De dag krijgt zo een actievere invulling waarin de eigen verantwoordelijkheid tot het nemen van acties weer wordt genomen. Het doel is het doorbreken van de negatieve spiraal waarin een persoon terecht kan komen bij langdurige inactiviteit of stressklachten. Het is meerdere malen bewezen dat regelmatig bewegen de mens goed doet. Het brengt een aantal processen in ons lichaam op gang, die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. De beweger krijgt daarbij een toename in conditie en zelfvertrouwen en een afname van onzekerheid, angsten en depressie. We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen. ‘Runningtherapie’ is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een ‘runningtherapeut’ als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten. Van buitenaf bekeken kan ‘runningtherapie’ lijken op een reguliere hardlooptraining. Aan de andere kant kan ‘runningtherapie’ worden gezien als een fase tussen het niet sporten / bewegen enerzijds en deelname aan reguliere sport- en beweegactiviteiten anderzijds.

Voor wie is ‘runningtherapie’ geschikt?

‘Runningtherapie’ is geschikt voor mensen, die om verschillende redenen niet gemakkelijk en op eigen kracht tot bewegen (actie) komen. Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen kan ‘runningtherapie’ iets voor je zijn:

  • Depressie
  • Burn-out
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Stress
  • Slechte lichamelijke conditie door overgewicht
  • Lusteloosheid
  • Onbehagen
  • Slapeloosheid

Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf in beweging. Dat kan tot resultaat hebben dat je:

  • Rustiger wordt in je hoofd.
  • Een voldaan gevoel ervaart.
  • Het lichaam ontdekt als iets dat vreugde geeft.
  • Beter gaat slapen.
  • Een betere conditie krijgt.
  • Minder somberte of angst ervaart.
  • Meer levensvreugde voelt.
  • Actiever wordt.

 

Hoe werkt ‘runningtherapie’?

Het doel van ‘runningtherapie’ is de deelnemer de vaardigheid aan te leren om zelfstandig 3 tot 4 keer per week 30 tot 60 minuten invulling te kunnen geven aan het hardlopen. Daarbij is de naam ‘runningtherapie’ misschien wat verwarrend. Het woord ‘running’ roept associaties op met rondetijden en hardloopwedstrijden, terwijl ‘therapie’ doet vermoeden dat het om een verbale manier van behandeling gaat. Niets is echter minder waar! Het hardlopen kan op wandeltempo worden uitgevoerd en het gesprekstherapeutisch ingrijpen behoort niet tot de standaardtaak van de ‘runningtherapeut’ maar als extra aanvulling op het in beweging komen.

Verklaringsmechanismen ‘runningtherapie’

Succesvol bewegen heeft ook voor ‘runningtherapie’ neurobiologische en psychologische effecten. Welke van deze twee mogelijke verklaringsmechanismen het meest bijdraagt aan het gunstige effect van bewegen en hardlopen, is tot op heden niet met volledige zekerheid te zeggen. Wanneer we uitgaan dat stress de grootste gemeenschappelijke factor is bij het ontstaan van psychische klachten, is het beïnvloeden van de mate van stress het meest cruciale kenmerk van goede en effectieve ‘runningtherapie’. Het feit is dat iemand die zich heeft aangeleerd om zelf tot actie over te gaan eerder de voorkomende problemen zal aanpakken en oplossen en niet de fout maakt om de spreekwoordelijke kop in het zand te steken.